De aktivas dag

Denna dag, som alla andra dagar, gått i hästens tecken.
 
Var uppe med tuppen och red ut på Zavannah tillsammans med Elin Walfridsson. Det är något speciellt med att gå upp extra tidigt för att rida. Ni som känner mig vet att jag är absolut ingen morgonmänniska. På jobbet går jag som en zombie innan klockan är 09.00 och jag får mitt frukostkaffe. Har aldrig förstått det där med folk som går upp skittidigt på morgonen och direkt hoppar i löpardojjorna. Utan varken frukost, eller kaffe i magen? Var får ni all energi ifrån? Det kan INTE vara skönt att gå ut och springa 8 km med tom mage, tömd på energi och DESSUTOM inte ens en droppe koffein? Jag kan hålla med om att det kan vara skönt när det är GJORT. Men det är en helt annan sak. En annan är ju kvällsmänniska, och drar på sig löparpjucksen kl 20.00 en fredagkväll medan Lets dance skrålar i villa-volvo-vovve-kvarteren...
 
Efter att Zavannah blivit motionerad åkte jag till Iniesta. Där blev jag bjuden på mitt efterlängtade frukostkaffe av goa Anna. Det är Anna, och hennes familj som har fött upp Iniesta. Jättekul att kunna ha hästen kvar hos uppfödarna så även de för följa utvecklingen på sin fina uppfödning!
 
När frukostkaffet var intaget och Iniestas box fått besök av en hygienteknikern i mig själv, begav jag mig tillbaka till Annes stall (där Zavannah och hennes lammkött Escobar bor.)
 
Anne har gjort sig illa i foten och undrade om jag kunde rida Escobar på hennes träningstid för Johan Ekenberg. Det ville jag naturligtvis!
 
Escobar var sååååååå  fin idag på träningen! Han är utan tvekan den mest svårridna häst jag någonsin suttit på. När allt stämmer så känns det helt fantastiskt bra, men när det inte stämmer, jaaa då känner man sig som en nybörjare som behöver ha både ledare och gps. . .
Escobar har en tendens att inte vilja göra saker och ting lagom mycket. Det är nästan alltid allt, eller inget!
Idag var en dag där han gjorde i princip allt som jag bad honom om!
Vi fick träna på byten och förvänd galopp. Escobar tycker att det är mycket roligare (lättare) att byta. Därför är den förvända lite jobbig för honom. Men den blev riktigt fin tillslut!
Något som var extra roligt var att vi fick göra lite piruettjobb i galoppen, och vi började även att trampa honom lite grann. 
 
Det är så nyttigt att rida fler hästar än bara sin egen. Man kan lära sig något från varje häst!
 
Kom ihåg, den bästa ryttaren är inte den som kan rida en häst bra. Utan den som presentera det bäste från varje häst den rider!
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0